27 mai

Bilder fra trackingen inn til BC, Puja og alle i teamet vårt.

21 mai

Noen bilder fra Kumbu isfallet. Mange stiger ble klatret, både oppover og bortover. 6 timers klatring i tau og stiger opp til Camp1. En spennende og utfordrende dag, vi var et godt fungerende team :-)

Nå begynner hverdagen å nærme seg. Til uken er treningsdagboken på plass igjen. Hvordan treningen nå blir lagt er vi litt usikre på .....

Kumbu isfallet
Foto: Kat Follows
Foto: Tashi Sherpa
Foto: Ryan Waters
Kumbu isfallet

14 mai Kollingane

Godt var det å komme seg til toppen av Kollingane 901 moh. Etter å ha vært hjemme en uke med mange tanker, media og papirarbeid, var det deilig å ta seg en lang fjelltur. Det er rart hvor lett tankene slipper, når naturen får lov til å overta. Etter en hard CrossFit time i går, er kroppen mørbanket igjen. Det har nå blitt en livstil. Kanskje på tide å trappe litt ned ...... Nei, trur ikke det.

Varden på Kollingane 901 moh.

5 mai Kathmandu

Nå er billettene til hjemreisen klare, vi reiser fra Kathmandu i morgen tidlig og er på Gardemoen i morra kveld. Det er med blandede følelser vi reiser hjem. Mest glade for at vi er hele og alt i orden selvfølgelig. Vi hadde planlagt ekspedisjonen i over 2 år og jobbet målbevisst mot målet vi hadde satt oss. I løpet av få minutter ble alt endret. Nå skal vi først og fremst hjem til familie og være mye sammen med dem, men vi trenger også absorbere alle inntrykk og sortere tankene.

Vi vil takke alle som har fulgt oss på nettsiden vår, Det har vært helt overveldende, Takker for alle gode meldinger. Kjennes godt å vite at så mange bryr seg ,

Hadde en liten avskjeds middag i dag med klatrere fra USA, Frankrike, Guatamala, Colombia og England. Noen av de yngre klatrerne blir i Nepal og reiser opp igjen i fjellene for å hjelpe til der det fortsatt er behov for hjelp.

Foto: Kat Follows, Gjennom isfallet opp til Camp 1

2 mai Namche Bazar

Etter 2 dager tracking har vi i ettermiddag komme til Namche Bazar. Dagen etter i morgen håper vi på å fly ut fra Lukla.

Vi har sett en del skader på bygninger etter jordskjelvet men det er nok Ktm som er hardest rammet. Blir nok en tøff opplevelse å se skadene i byen. Vi har hørt at hele landsbyer er jevnet med jorden og to av våre sherpa har mistet sine hjem. Vi er glade for at vi fikk bidra til å bygge opp igjen hjemmene for disse  to familiene. Ønsker å oppfordrer alle andre til å bidra slik at hjemløse i Nepal kan få et nytt hjem :-)

Tross alle tragediene siste uken har vi hatt 2 flotte dager ut av fjellet. Vi går nesten alene i dette fantastiske landskapet og kan ikke annet enn å bli overveldet av en så vakker men utemmet natur.

Pumori, morgen etter hun slapp isbreen fra toppen som lagde kjempe snøskred i BC

Farvell til hjemmet vårt i BC

29 april

Hei alle sammen. Endelig er vi på nett igjen.
Jordskjelvet her oppe i Bace Camp var ubehagelig. Når hele bakken begynner å lee på seg og det er høye fjell på alle kanter, så venter man bare på hva som blir konsekvensene. Det tok ikke lange tiden før det buldret skikkelig i fjellet. Vi ser at store isblokker løsner fra det ene fjellet. Det tar noen sekunder så kommer det en hvit vegg mot oss. Tone får kastet seg inn i det lille teltet mens jeg kommer meg inn i utstyrsteltet. Heldigvis så har vi en morenerygg i forkant av campen vår som tar av det verste men det rister skikkelig i lang tid. Når det verste har gått over forstår vi at vi har vært utrolig heldige. 50 meter fra campen og mange hundre metere nedover er Bace Camp en slagmark med foreløpig 21 bekreftet døde og mange hardt skadet. Foreløpig ikke oversikt over savnede. Det var et forferdelig syn.
Mt Everest er nå stengt. Ingen får klatre videre. Vi har nå en 4 dagers gåtur ut til Lukla. Dessverre så er mange av landsbyene på vei ut lagt i ruiner. Flere av våre sherpaer har mistet sine hjem. I Kathmandu er det enorme skader. Vi aner egentlig hva som kommer til å skje videre, For øyeblikket kan det virke som det er tryggest oppe i fjellet men vi satser på å gå ut i morgen eller dagen etter og håper på at ting går seg til.
Beskrivelse

26 april

I dag har det vært nye ras i Mount Everest. Vi har snakket med mamma og de befinner seg i øverste delen av Base Camp hvor det ikke er like kaotisk og de merket ikke etterskjelvene eller ras like godt. Ellers har de det de trenger av mat og utstyr, og de har det bra forholdene tatt i betrakning

25 april

Begge to er i god behold, de befinner seg i BC hvor de hjelper de andre, og rydder i BC.

24 april tilbake til BC

Det var en tøff tur opp til Camp1 i går. 6 timer klatring gjennom isfallet. Det er ikke der du ønsker å tilbringe mest tid. Oppe i Camp 1 (6100 moh.) ser dere sherpaene hadde funnet en fin og trygg plass mellom bresprekkene.

Når vi våknet opp i dag i Camp 1, tok vi oss en liten tur mot Camp 2. Vi skulle ned igjen til BC i dag før solen tok tak i isen, så vi hadde litt dårlig tid. På bildet ser du Tone rappellerer ned en 15 meter loddrett isvegg mens " Isdoktoren" i bakrunn reparerer stigen vi gikk opp i går. To knallharde dager blir nå etterfulgt av noen hvildager i BC. Dette passer bra siden det kommer snøvær noen dager. Akkurat nå kan vi ikke bedre ha det :-)

Stige opp og rappellering ned igjen ca 15 m loddrett isvegg

Camp 1

22 april BC

Nettverkstilgangen er nok en gang borte, men det har skjedd et par ting siden siste oppdatering. Planen var egentlig å ligge to netter i Camp 1, men slik ble det ikke. Når de nesten var kommet opp til campen måtte de snu på grunn av sikkerhetsmessige årsaker. Dette var etter at de hadde passert fem stiger og mange timers klatring. Nå er årsaken utbedret og de skal klatre en ny tur opp i morgen kl 05, overnatte en natt i Camp 1 og så tilbake igjen til BC. Det er ventet nytt snøvær, så de må ned før dette kommer på lørdag.

Ellers har de det bra, selv om Leif Harald sliter litt med vond hals. Forhåpentligvis får de også internett tilbake igjen snart slik at de kan legge ut bilder :-)

19 april BC

Etter planen klatrer vi til Camp 1 i morgen. Starter kl 0630 og regner med å bruke 8 timer opp gjennom isfallet. Scerpane starter kl 03. Dette blir vår første reele klatredag og vi er veldig spente. En del stiger skal vi over og bratte isvegger skal forseres. Mulig vi blir i Camp 1 i  2 netter hvis været holder.Da kommer vi til å touche Camp 2. Gleder oss til utsikten :-)

17 april BC

HVILEDAG!!!!! En jeg kjenner er veldig rastløs.....:-) Lese bok er ikke hans sterke side. Han vil så gjerne opp i fjellene men må vente til søndag pga været. Solen som stikker fram på bilde var mellom kl 09 og kl 0930, nå er snø :-)

Tusen takk for alle kommentarer og lykke ønskninger, vi setter stor pris på det :-)

Obs! Oppdateringer vil komme sporadisk da vi sliter mye med internettet i BC.

Reklame for Grenland Crossfit :-)

16 april BC

Været har gjort til at vi har fått flere hviledager enn planlagt men det er ikke bortkastet tid, Venner oss bare enda bedre til høyden. Dagene går til å lese, løse kryssord, spise og sove. Siden 2 personer i teamet er profesjonelle klatrerer, blir det også mye prat om andre fjell i verden, Sydpolen og Nordepolen. Klatrere fra andre team og land stikker også innom og slår av en prat over en tekopp.

I dag har vi hatt en utfordrene dag i isbreen. Det var så bratt og krevenede at vi ikke klarte å ta bilder høyerer oppe. På bilde er vi nesten helt nede igjen. Har fått brukt stegjernene godt og klatret mye i tau. Varierende vær, sol  til snø og tett tåke. Veldig god trening og kjempe slittsomt på 5600 moh. Blir ikke noe problem å sovne i natt :-)

Nederst i isbreen

Hjemmet vårt mange uker framover

14 april BC

Endelig har vi fått tilbake internetttilgangen i BC og vi har anledning til å oppdaterer nettsiden vår : -) Vi takker Susanne som har vært så snill å skrive for oss, selv i travle eksamens tider :-D

Etter 10 dager uten dusj, skal vi i formiddag få vår første dusj i BC, det er desidert ukens høyderer.

Senere skal vi gå oss en tur for å holde kroppen i form. Selv om vi er friske og raske fungerer kroppen annerledes på 5400 moh, alt går mye tregere.

Ellers er klatringen oppover i høyden utsatt noen dager pga. det store snøfallet.

Ser fram til at forholdene blir så bra at vi kan bevege oss oppover :-)

Beskrivelse

13. April, Base Camp

De er fortsatt uten internett, men her er oppdateringen som har kommet via melding.

Mandag ble en begivenhetsrik dag, da de våknet opp til 50 cm snø og hvitt overalt. Heldigvis har de telt som er beregnet på vær av denne typen :-)

På formiddagen deltok de på Puja, hvor en lokal munk fra nærmeste tempel kommer for å velsigne sherpaene og klatrerne. Han synger/leser fra hellige skrifter og slår på tromme. Etter seremonien ønsker alle hverandre lykke til ved å påføre mel på hverandres ansikter. Det hele avsluttes med sherpadans :-) En fantastisk opplevelse å få være med på :-)